Directe Democratie

• Bindende referenda en volksinitiatieven naar Zwitsers model
  • Gekozen burgemeesters
  • e-Democracy

Forum voor Democratie wil invoering van bindende referenda en volksinitiatieven, vergelijkbaar met het zeer succesvolle Zwitserse model. Dit is de enige manier om de invloed van het partijkartel serieus terug te dringen en de macht van de partij-elites te doorbreken. Alleen al door de mogelijkheid van bindende referenda zullen politici veel meer voeling moeten houden met wat er leeft onder de bevolking. Er gaat dus ook nog eens een sterk preventieve werking van uit.

Daarnaast moeten burgemeesters direct worden gekozen door de bevolking – net als in de rest van Europa. Iedere volwassen Nederlander moet zich kandidaat kunnen stellen. Niet alleen is dit in overeenstemming met de democratische praktijk in de rest van de wereld, het is ook een zeer effectieve manier om het partijkartel effectief open te breken. Gemeenten kunnen niet langer worden opgezadeld met kartelleden waarvoor ook nog even een baantje moet worden geregeld.

Om directe democratie en gekozen burgemeesters af te dwingen lanceert Forum voor Democratie het ‘Democratie Dashboard’. Dit is een online applicatie waar Nederlandse kiezers online acties, petities en crowdfundings kunnen starten en ondersteunen, en zich bovendien zelf kunnen gaan organiseren en kandideren voor publieke functies. Wij gaan niet afwachten totdat het partijkartel ooit eens tot verandering overgaat, maar geven de Nederlanders nu al meteen zelf de mogelijkheid om actief de eigen stem te laten horen en meer invloed te krijgen op de koers die ons land moet uitzetten.

1. Invoering van bindende referenda en volksinitiatieven naar Zwitsers model om het partijkartel te doorbreken en de invloed van kiezers serieus te vergroten.
  2. Invoering van de direct gekozen burgemeester in alle gemeenten in Nederland per 1 januari 2018. Iedere Nederlander moet zich verkiesbaar kunnen stellen voor het burgemeesterschap (mits aan bepaald aantal basisvoorwaarden is voldaan).
  3. De kwaliteit van het openbaar bestuur drastisch verhogen. Een slankere, efficiëntere overheid.

Overige standpunten

• Toegang tot alle FVD-events